27 mars 2010

den goda modern

Först smet jag iväg från man och döttrar, varav en sjuk, för att förlusta mig på stan med inköp av diverse slag. Gick på Loppis med en vän (och hennes man som smög på oss mellan hyllorna). Men när jag kom hem kammade jag snabbt in alla förlorade mammapoäng genom att göra play doh med barnen. Härlig konsistens, måste jag inflika. Speciellt innan den har kallnat helt är det såväl terapeutiskt som ljuvligt att köra in händerna i geggan. Mm.

Receptet för en liten sats lyder så här:
1,25 dl vetemjöl
0,5 tsk citronsyra
0,5 dl salt
1 tsk olja
1,25 dl kokande vatten
karamellfärg

Blanda de torra ingredienserna. Häll över det kokande vattnet och blanda i oljan. Droppa i karamellfärg, ganska mycket. Rör med en stark slickepott tills smeten är jämnt och fint blandad. Jag gjorde tre satser, gul, rosa och blå. Den lär hålla sig fräsch ett par veckor ungefär. Kanske i kylskåp.

Sen bakade jag en chokladkaka som vår granne bjöd på häromdagen, receptet återfinns i senaste Lantliv. Den var så utsökt läcker att jag inte kunde låta bli att försöka mig på receptet.

3 kommentarer:

  1. Hittade en bit av ditt humletyg på en klänning hos Malins Mångahanda. Kan man köpa ditt tyg någonstans eller är det direkt av dig isåfall? Jag har nog ingen ekonomi som räcker till tyginköp just nu(jag ska få egen ateljé :-) ), men jag vill veta ändå?!

    SvaraRadera
  2. Hallå! Fast var är receptet på chokladkakAnn då?????

    SvaraRadera
  3. Sandra:
    Jag kommer snart att börja sälja tyget som metervara! Kommer i tre färgsättningar. Meddelar här på bloggen, väntar som bäst på att få färgprover från fabriken, men när jag fått och godkänt dessa, kommer jag att beställa :)

    Ann: i senaste numret av Lantliv, orkar inte skriva av det nu, men du kan få komma hit och skriva av det om du vill ;) Är helt säker på att det går att fylla den med pätkis, om man hellre vill använda sig av detta ädla snask, istället för Cloetta Center.

    SvaraRadera