5 mars 2010

tillbringa och lättja

Jag är en språkpolis. Kanske inte alltid öppet (bara med folk jag känner väl), men i mitt huvud registrerar jag noga, noga vad folk säger, och vart svenskan är på väg.

Två saker jag undrar över följer här:
1. Det praktiska ordet "tillbringa tid"ersätts nästan överallt med "spendera tid" Varför det? Jo, jo, jag förstår att det kommer från engelskans spend time, men jag tycker det är tråkigt att så många helt struntar i det faktum att vi har ett eget uttryck för denna syssla. Vet folk inte alls om att man kan säga att man tillbringar tid med någon? Dessutom låter spendera tid betydligt slösaktigare än tillbringa tid. Tillbringar man tid med någon, uppskattar man umgänget, spenderar man tid med nån, låter det som om man nu inte har nåt bättre för sig utan sysslar med samvaron bara för att bli av med tiden.
2. Varför, o, varför, pratar så många om LATHET? Lättja heter det ju, för sjutton gubbar. Finns det något som heter lathet, på riktigt?

Ja, trots att jag nu då utropat mig till språkpolis medger jag villigt att mitt exemplar av SAOL härstammar från slutet av 90-talet och att det inte ens befinner sig på samma våning som jag. Kanske mina frågor (som mest är påståenden) kan få svar i denna språkbibel. Min lättja gör att jag inte orkar gå och hämta den.

7 kommentarer:

  1. Hahaha! Vi har samma åkomma fast olika hang-ups.

    SvaraRadera
  2. En annan språknazi: jag kan leva med spendera tid, men lathet gör också mej sjukt irriterad. LÄTTJA! Upp på barrikaderna!

    SvaraRadera
  3. jag blir galen av folk som pratar finska på svenska, om nån förstår vad jag menar. sen är jag också allergisk mot rikssvenskans "vart" (som också håller på att ta sej över gränsen med hiskelig fart!)istället för "var".

    he låter så styggt!

    SvaraRadera
  4. MEN det är ju DU!! Kommer du ihåg mig? Sandra som gick blev artenom ungefär två år före dig. Jag var ofta med Helena S. Kul att hitta dig i bloggsfären!

    Det bor en stor språkpolis i mig! Inte lätt när man bor på Åland med allt inflytande av "rikssvenskan".

    SvaraRadera
  5. hej hopp! har funderat var jag kan följa dig i bloggvärlden nu för tiden, o se här är du:)
    allt gott till dig!
    S

    SvaraRadera
  6. Ja "vart" tycker jag också låter förskräckligt i fel sammanhang! Ännu värre är det om det används i skrift än i tal, då har man HELT tappat greppet, hehe.

    Också att säga "själv "då man menar ensam kan reta gallfeber på mig. Måste skriva ett till inlägg om det här nu.

    (Hej Sandra, klart jag minns dig, måste titta in på din blogg. Och Välkommen Soffa :)

    SvaraRadera
  7. "Spendera tid" stör jag mig också på, särskilt som det verkar så hopplöst att få bort det. Människor som annars är bildade och någorlunda vältaliga använder det hela tiden.

    Lathet låter bara platt. Det finns något annat liknande ord, men nu kommer jag inte på vad det är.

    Däremot ska jag inte klaga på "vart" eftersom jag själv säger "dit" när jag menar "där". Fast jag skulle ju aldrig skriva så.

    SvaraRadera