25 april 2010

Börje

Mellan min dotters spyor hann jag somna om och drömma. En dröm var hemsk, jag drömde att Caj hade dött och vaknade av att jag grät och hade fysiskt ont i hjärtat av saknad. Som tur sov han bredvid mig som vanligt. En annan dröm fick mig att gapskratta när jag vaknade:

Jag hade gått med på att inkvartera en medlem av ett svenskt litteratursällskap som staden hade ett utbyte med. Hörde mitt i allt att någon kom in genom dörren, sprang ner för att titta. En oerhört gammal gubbe -med en vårdare- stod innanför dörren. Han hette Börje Almqvist. Vi berättade att våra barn har spysjuka och att det inte passar så bra med gäster just nu, trots allt. "Ska de ta hand om mig nuu?" frågade han på rikssvenska och lade huvudet på sned så att vårdaren kom åt att gasta ett besviket "nää" in i hans öra.  Som tur var reste de i grupp, det var bara Börje som skulle sova hos oss, så de fixade in honom någon annanstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar