1 september 2010

Namn, ugn och lingonsylt

"Mamma, hur skall man skriva Idun?" frågade Idun av mig en morgon innan vi skulle till dagis. Jag förklarade hur man skulle skriva ett I, men visade inte, och innan jag ens hann förklara hur de andra bokstäverna såg ut hade hon skrivit hela sitt namn. Jag blev så häpen. Hade verkligen ingen aning om att hon kunde skriva. Idag skrev hon och Lovis sina namn på stora papper och Idun kan skriva så här fint.

Lovis hade ett tag dille på att skriva listor, och vi hittade dessa lite här och var i huset. Hennes senaste grej är att skriva lappar som hon tejpar fast på olika saker så att hon skall komma ihåg vad det är, denna hittade jag idag. Ganska bra gissat hur man skall skriva ugn, tycker jag, hon har ju skrivit precis så som man säger det u-ng-n.

Medan barnen skördar framgångar inom det skrivna ordet misslyckas jag med ett och annat. Min vän Frida kom i sin oändliga godhet hit med ett halvt ämbar lingon ikväll och jag har kokat sylt. Enda haken var att jag glömde dem på spisen medan jag nattade barnen (Caj är på arbetsresa), så när jag kom ner till köket möttes jag av denna syn:
Mina husmorspoäng rasade i antal, men jag städade upp röran och satte sylten i burkar och skall nu lägga mig på soffan, under en filt, med en bok och en gefilus drickyoghurt, för att bekämpa eventuella magbobbor som jag känner av. Sjuk hinner jag inte bli. Jag skall ju på ännu ett bröllop i helgen!

1 kommentar: