13 juni 2011

Frågerundans svar


nonymAnonym: Vill du att dina läsare ska ge sej tillkänna? Jag vet vem du är, men känner dej mest via din blogg. Jag undrar om du tycker det är pinsamt om en halvbekant kommer och säger "jag läser din blogg"? Sen den riktiga frågan som jag vill ställa då du ger chansen: är du nöjd med arbetsfördelningen av hushållssysslorna mellan dej och din man?

Ja, jag vill gärna att mina läsare ger sig till känna, men det är så klart inget tvång. Jag kanske blir lite generad eller överrumplad, men det är alltid roligt att veta att någon läser det jag skriver. Kom fram och säg hej, bara!
Om arbetsfördelningen här hemma: när det gäller barnen är jag supernöjd. Våra barn kunde inte ha en aktivare och mer intresserad och delaktig far än de har. När det gäller hushållssysslorna är jag inte fullt lika nöjd, men vi jobbar på det. Grejen är att min hjärna kontinuerligt spottar ut förslag på sysslor som kunde utföras, och det är svårt för alla, också för mig själv, att leva i kapp med den listan. Min tolerans för rådd är också ganska låg, vilket gör att jag märker sådant snabbare. Men jag jobbar på att bli mer avslappnat inställd och Caj jobbar på att hänga med i mina svängar och vi pratar om det ofta. Så det är nog så bra det kan vara just nu!

Katarina: Vilket är ditt favorithem resp det motsatta bland de reportage du gjort?!
Nej jag skojar bara. Däremot undrar jag vilken person (levande eller död, fiktiv eller verklig) som du helst skulle vilja intervjua?

Haha! Tur att det var ett skämt för jag är så trött just nu att jag nästan inte kommer på ett enda hem jag har gjort reportage i!
Däremot har jag funderat på vem jag skulle vilja intervjua och det var en väldigt svår fråga. Men: Barbro Lindgren. Eller Astrid Lindgren. Jag skulle vilja veta hur de är/var på riktigt när de skriver så fantastiska böcker.

Sara: vad handlar din nya bok om? är det också en bok för barn? är du en barnboksförfattare?

Min nya bok är en uppföljare på Patrik och Pensionärsmakten. Den är också för barn. Om den blir utgiven kan jag väl kalla mig barnboksförfattare (det är den där tvåböckersregeln...) Jag skulle gärna skriva något för vuxna också någon gång. Men mitt språk, min fantasi och min fart passar bättre i barnböcker, tror jag.

Peppe: ditt bästa tips för ett bra förhållande? favoritreceptet? ska jag skicka över några ex av Papper?
Mitt bästa tips för ett bra förhållande är att välja en partner man inte stör sig på. Man måste uthärda varandra, annars går det inte. Det låter kanske som en tråkig sak, att bara uthärda varann, men om man kombinerar det med att man älskar och beundrar och respekterar varandra blir det väldigt bra. Att vara tillsammans skall vara lika skönt som att vara ensam! Sen skall man ha samma humor. Det är viktigt att skratta så man gråter ibland.

Mitt favoritrecept… det var nog en svår fråga. Men jag tror nästan att det är omeletten som kommer i Papper (att jag tänker på det receptet kan bero på din tredje fråga, svaret på den kommer här:)

JA tack, du får hemskt gärna skicka över några ex. av Papper. Jag är jättenervös för bilderna. Både Caj och jag var nyss hemkomna från möhippa/svensexa och var dödströtta. Jag har ingen koll på hur jag såg ut. Men det lär jag få snart.

Karolina: Jag blev väldigt besatt av er tupp. Har den slutat gala? Vad är det äckligaste du någonsin ätit? Ifall ni skulle flytta utomlands, vilket land skulle du helst vilja bo i?

Tuppen har inte slutat gala, men gardinen dämpar ljudet något, vill jag tro. Framförallt börjar den gala MYCKET senare nu än förr. Först klockan åtta.

Det äckligaste jag någonsin har ätit var auraostfyllda köttfärsbiffar som vi köpt i en discount-hörna i butiken. Fy sjutton. Det är fem år sedan och jag får fortfarande kväljningar vid tanken på dem.

Planen är faktiskt på att vi skall åka utomlands ett par månader efter nyår, hela familjen. Om ekonomin tillåter (det är tveksamt, trots att vi har sparat lite pengar) åker vi till.. tadaaa: Nya Zealand! Jag inbillar mig att det ser ut som i Sagan om ringen och att alla är lika roliga som killarna i Flight of the conchords. No pressure där nej.

nonymAnonym: vad är du mest: emotionell, intellektuell eller fysisk?

Emotionell, helt klart. Jag önskar jag kunde säga alla tre, men då skulle jag nog ljuga. Jag är alldeles för ointresserad för att fördjupa mig i fakta, och alldeles för ointresserad av att sporta för att verkligen önska hänge mig åt det. Så jag funderar helst på relationer, människor och känslor.

1 kommentar: