11 januari 2012

Mellanrapporten

Nu har vi varit här i sju dagar. Dags för en liten mellanrapport.

På plussidan:
- Vädret. Solen skiner varje dag, det är varmt, men långt ifrån olidligt.
- Att simma i det perfekt tempererade havet.
- Vår lägenhet som har allt vi behöver, men inget utöver det.
- Att det känns tryggt och säkert där vi bor.

På minussidan:
- Bristen av trevliga människor i vår egen livssituation att hänga med.
- Avsaknaden av allmänna transportmedel (det går en buss till grannbyn, men det finns ingen tidtabell, det enda man vet är hur många gånger per dag den förväntas köra).
- Att vi bor långt ifrån alla former av livsmedelsurval och är hänvisade till den pyttelilla lokala affären.
- Bristen på variation i aktiviteterna. Caj och barnen orkar inte hänga på stranden varje dag medan jag skriver, men det finns inte så många andra alternativ just här.


På det stora hela har vi det i alla fall väldigt bra och vi längtar inte hem.

Imorgon skall vi göra en utflykt till Fort-de France med båt och på fredag får vi bilen vi kommer att hyra i en vecka. Det finns en massa ställen vi gärna vill se.

Dessutom måste vi börja boka boende för resten av tiden snart, det gäller att välja noga så vi hittar det ultimata stället! Då kommer bilen väl till pass.

Vi har funderat lite på att utforska någon annan av öarna häromkring, Dominica minns jag att Heidi har pratat om, så kanske vi skulle tillbringa ett par veckor där? Vi får se.

Jag kan inte fatta att det bara är en vecka sedan vi åkte hemifrån. Det känns som om vi har varit här jättelänge redan. Konstigt hur den verklighet man befinner sig i blir den enda som räknas, medan allt man annars ser varje dag bleknar bort så fort det är geografiskt avlägset ...

3 kommentarer:

  1. Jag minns att mina kollegor klagade på att det inte fanns något att göra. Humor tyckte jag, för jag hade fullt upp hela tiden. Det är helt klart en annan livsstil. Inga lekparker, ingen shopping och urvalet (extrema överflödet) vi har här i Finland finns inte. Naturligtvis är det olika på alla öar,men överlag är det väl inte så mycket happening annat än turism. Det tar kanske en tid innan man vänjer sig vid att göra just ingenting :) På St Lucia är det också vackert har jag hört och där finns åtminstone Wärtsiläs kraftverk så något annat måste ju finnas också!

    SvaraRadera
  2. Kollegor utan gränser11 januari 2012 kl. 12:06

    Eftersom minuslistan är större än pluslistan och vi märker hur tristessen kryper närmare och närmare, så föreslås härmed en korrekturläsning av sidor i denna veckas DT på webcenter....Då vaknar nog verkligheten till liv oavsett geografisk placering....:)

    SvaraRadera
  3. Heidi: Idag har varit en intressantare dag igen, och jag tror ju att det är bra att ha det lite tråkigt ibland. Man blir kreativ av det! Just nu lutar det mot Dominica, men vi skall se, det var en av pensionärerna här också som tipsade om St Lucia "eftersom de pratar franska där" (haha), så vi får se.

    Kollegor utan gränser: jag HANN helt enkelt inte. Synd. Hehe.

    SvaraRadera