19 januari 2012

Svar till Eva

Eva frågade: Hur träffades du och Caj? Det tycker jag att du ska berätta. Och friade han till dig? Eller du till honom?

Jag och Caj träffades i Åbo 2001, när vi studerade. Han sjöng i Brahe Djäknar och jag i Florakören. På en sitz efter en konsert med Moskvas symfoniorkester (det var en jätterolig konsert att göra f.ö.) blev han min bordsherre. Vi hade inte så jättemycket att prata om, men jag kommer ihåg att jag tyckte han var fruktansvärt söt.

Sedan gick det några månader. Jag höll på att springa med huvudet in i väggen, mådde skit och bestämde mig för att ta lite paus i studierna. Caj hade nästan inga föreläsningar alls och våren började extremt tidigt det året. Vi sprang på varandra överallt. Jag menar det verkligen: överallt. Om jag gick någonstans var Caj redan där, eller så kom han efter en stund. Vi gick på kaffe, flirtade med varandra och hade det väldigt trevligt.

På vappen ordnade han och hans kämppis Mikko en maskerad hemma hos dem. Vi var oskiljaktliga hela kvällen och har varit det sedan dess. I början kunde vi få kriser ibland, men sedan, vid ett tillfälle när vi varit ihop i två år bestämde vi oss för att sluta fåna oss och satsa fullt. Vi var så kära så vi höll på att dö. Igen av oss friade till den andra utan vi beställde ringar och gick till Åbo domkyrka där vi förlovade oss framme vid altaret, omringade av en hop ryska turister. (Det var underligt och oplanerat att ryssarna råkade komma precis då vi skulle förlova oss, men så blev det.) I augusti samma år gifte vi oss och vi har det fantastiskt bra. Caj är den snällaste människan i världen, jag orkar vara med honom hur mycket som helst. Han blir aldrig arg och irriterad på mig utan är alltid bara behaglig och jätterolig, trygg, lojal och mysig. Och fortfarande fruktansvärt söt.

3 kommentarer:

  1. Det här var verkligen jätteroligt att läsa, för jag upptäckte att jag faktiskt inte hade någon aning om hur er förlovning gick till :) Jättekul grej. Och så fint du skriver om din man (precis som man ska!).

    SvaraRadera
  2. ryssland har haft ett finger med i spelet, helt klart! ha ha. /Emma

    SvaraRadera
  3. Anna: han är fin, Caj, det är lätt att skriva bra om honom!
    Emma: Jag VET. Undrar bara vilket finger. Och varför. Och vilka resultat det kommer att leda till.

    SvaraRadera