29 april 2012

Dåliga kläder

I fredags fick vi gäster, min bror Jonas, hans fru Saija och deras dotter Tova kom körande från Vasa för att hänga lite med oss. Och vad vi har slappat. Hela gårdagen turades vi om att ta tupplurar och läsa böcker, barnen lekte tillsammans utan vår assistans största delen av tiden och vi andra tog det lugnt och pratade och hade trevligt. Och åt.

Vi benade (inspirerade av mitt förra inlägg) bland annat ut sanningshalten i det förhatliga uttrycket "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Saija och Jonas som är positiva och hurtiga sade att det är ett bra och sant uttalande, varpå Caj och jag räknade upp alla hemska väder vi kunde komma på och försökte få dem att förklara på vilket sätt de vädren inte var dåliga. De lyckades komma med goda argument ända tills sandstormar kom på tal. Jonas hävdade bestämt att sandstormar är undantagen som bekräftar regeln, men det är ett ganska dåligt argument. Om det inte finns några dåliga väder är det ju dessutom helt onödigt att kommentera när det är bra väder, om alla väder är lika bra är det ju ingen skillnad. Nej nej, det där uttrycket ger jag inte mycket för.

Dessutom utsatte min kära bror mig för flera practical jokes som jag ännu fnissar åt.


Jonas "the practical joker"
På lördag lät de bli att åka hem och sov över en natt till, vi tittade på en riktigt dålig film som var otillfredsställande och poänglös på alla plan, men det gjorde inte så mycket.

Lovis pysslade
Min vackra Saija-svägerska

Jonas sydde lovikkavants-dekor

Caj kliade sig i huvudet

Barnen tränade sig i att stå på händerna

Mannen i mitt liv

Tova var mycket glad
Idun pratade med Saija
Idag har jag läst och läst, grävt upp en liten jordplätt som skall bli ett te-land har jag tänkt (i huvudsak skall jag odla mynta och kamomill där) och Caj har anlagt en djupsäng och så har vi inlett grillsäsongen med fyra randiga korvar. En bra helg, nästan helt utan internethäng. Och imorgon fortsätter livet. Det är fint.

(Caj och jag har förresten varit ihop i tio år imorgon. Japp, vi är ett vapp-par. Om jag orkar kanske jag skall ta och rota fram några bilder från de tio åren som gått. Det kan ju vara intressant att följa med vårt fysiska förfall i en sekvens på tio bilder.)

12 kommentarer:

  1. Den där mannen i ditt liv ser inte så illa ut! ;) Vi hade båda rastan för tio år sedan men mina åkte av då jag väntade äldsta sonen (fick löss,på utlandsresa,huu) och hans åkte av nåt år senare.

    Grattis på årsdagen! Vi SKU fira vår tioårsdag på hösten men det föll bort,vardagen var tillräkligt ansträngande som den var. Kanske man ännu hinner. ;)

    Kom ihåg att spärra jorden för myntans rötter om inte ni vill att den tar över alltför stora områden, de är rackare på att sprida sig. På gott och ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, utöver att han får mig att skratta många gånger per dag är han mycket vacker, klok och snäll. Rastorna har han haft på huvudet i över tio år, jag har klippt av dem ibland och brukar använda de avklippta strontarna som utfyllnad när jag gör finare håruppsättningar :) Mycket praktiskt och naturligt.

      Och bra att du påminde om myntan, skall gräva fram en gammal hink eller något att sätta runt!

      Radera
  2. Ja till recap! Och grattis till de tio åren!

    SvaraRadera
  3. Om det faktiskt vore sant det där "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" så kunde man lika gärna säga "det finns inget vackert väder, bara dåliga kläder". Tänk på det!

    SvaraRadera
  4. Sidu, vi är också ett vapp-par! Sex år i morgon.

    SvaraRadera
  5. Grattis till 10 år, så roligt! Härliga bilder på er alla förresten. (det finns sen visst dåligt väder tycker jag.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det finns dåligt väder! Men jag önskar att jag var lika hurtig som Jonas och Saija.

      Radera
  6. Vi är också ett vapp-par. 31 år ikväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj grattis, vad roligt att ni fått vara tillsammans så länge!

      Radera
  7. Caj har en blogg som är både ovanlig och djup. Dessutom är han vacker.Du är en lyckans kvinna, Malin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela Caj är ovanlig och djup. Jag är en lyckans kvinna, du har så rätt!

      Radera