8 maj 2012

Skriva i grupp

Ikväll har jag varit på träff med min skrivargrupp. Vi skickar texter åt varandra på förhand, läser upp dem för varandra när vi väl är på plats och kommenterar. Så lyxigt.

Att läsa andras texter är lärorikt. Man kan ta del av snygga berättarknep och lära sig vilka fällor man bör akta sig för.

Att få feedback på den egna texten är ännu bättre. Nya ögon uppfattar saker helt annorlunda än man tänkt sig. Man blir uppmärksam på betydelsefulla pusselbitar som smugit sig in i texten på helt eget bevåg. Detaljer som kan indikera att något är på gång, fast det inte är det. Och detaljer som saknas för en läsare som inte har tillgång till allt det jag har i mitt huvud.

Nu skall vi ha paus över sommaren, men som tur får jag fortsätta bolla texter med Ellen. Jag är mycket nöjd.

3 kommentarer:

  1. Skriva i grupp rules. Jag saknar det väldans mycket.

    SvaraRadera
  2. Det låter fantstisk och lyxigt! Vilken fin idé att ha en sådan grupp!

    SvaraRadera
  3. jag är också väldans nöjd!

    SvaraRadera