28 september 2012

Maria Turtschaninoff på bloggturné

Hejsan och hälsningar från dag två på bokmässan. I dag skall jag bland annat gå på seminarium med Maria Turtschaninoff, Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg och Lene Kaaberbel. Temat är trovärdiga fantasier. Jag tror det blir bra.

Maria har just kommit ut med boken Anaché, och håller för tillfället på med en bloggturné så att ännu fler skall få möjlighet att bekanta sig med boken. Och vet ni, i dag är det min blogg som har äran att få besök av henne. Så nu skall här intervjuas!

Välkommen, Maria.

1. På vilket sätt har din skrivarprocess förändrats om du jämför din fjärde roman Anaché med din första, De ännu inte valda?
Jag har en annan slags rutin i skrivandet nu tror jag. Och så vet jag att det kräver mycket jobb och envishet och att det inte duger att sitta och "vänta på inspirationen". Det lärde jag mig i och för sig under arbetet med De ännu inte valda - så många gånger som jag fick skriva om...
 

2. Hur gör du om du halkar in på fel spår, försöker du tvinga in berättelsen i den riktning berättelsen börjar gå eller kan du radera och skriva om?
Jaa du, det där brottas jag med precis just nu. Att tvinga går i och för sig aldrig. Det enda som funkar, när man väl upptäcker att man hamnat fel i berättelsen (och det kan ibland ta ganska länge innan man märker det), är att backa. Men frågan är: hur långt? Och vad var det egentligen som gick fel? Och är det fel på hela berättelsen, eller är det bara en bit som är fel? Det jag arbetade med i våras är just nu i ett sådant läge.
Min metod för tillfället är att överge hela  projektet och skriva något radikalt annorlunda. I den texten försöker jag mig  på något nytt: att verkligen planera berättelsen rätt noga innan jag börjar skriva. Jag har hittills varit en mer intuitiv författare, som bara dragit upp ytterst grova skisser för handlingen innan jag skrivit. Men eftersom det inte fungerat med vårens projekt försöker jag mig nu på den motsatta metoden: noggrann planering. Om det fungerar med detta korta projekt skall jag se om jag kan applicera det på texten som låst sig.
Will keep you posted om det lyckas...
 

3. Hur gör du om du tappar inspirationen?Jag vet inte om jag riktigt vet vad "inspirationen" är. Jag skrev en gång en berättelse där två författarinnor satt och väntade på Inspirationen som de såg som en ursnygg man som skulle komma och rädda dem. Väldigt många dagar känns skrivandet bara tungt och motigt och blä. Hur jag klarar mig genom dem? Med envishet, många koppar te, en del slösurfande på internet och gnäll därhemma: "Jag kaan inte, ingenting blir braa, buhuu..." Min man säger till åt mig att skärpa mig, och det är väl det enda man kan göra: kavla upp ärmarna och jobba ändå.
 

4. Vilken del av skrivprocessen är lättast för dig? Vilken är svårast?Nu råkar du fråga vid ett tillfälle då ALLT känns svårast ;-) Jag är i gnäll-och-slösurfandet-fasen. Men i allmänhet är hittepåandet roligast. Och ibland märkligt nog ofta redigerandet. Jag tycker om känslan av att putsa upp en text så att den blir så bra som möjligt. Svårast är ofta skrivandet...
 

5. Tror du att du någon gång kommer att skriva något som inte är i Fantasy-genren?Ingenting är omöjligt! Jag vill aldrig känna att jag fastnat i ett fack. En av orsakerna till att jag sett upp till Neil Gaiman är att han skriver så väldigt olika saker, allt från bilderböcker till noveller till svarta romaner till sagoromaner till serier till... Sån vill jag också vara när jag blir stor.
Men något övernaturligt, magiskt eller bara weird kommer sannolikt alltid att krypa in i mina texter...



Tack Maria för att du ville hälsa på här hos mig!
Tack Malin för att jag fick gästa din blogg! I morgon är det dags för turnéns sista stopp, hos Lopptorgets Karin Erlandsson.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jo, Maria sade att det är ett ganska populärt sätt att marknadsföra böcker numera. Smart, tycker jag.

      Radera