2 november 2012

Bra liv

Jag vaknar ibland mitt i natten och kan inte somna om. Då ligger jag och funderar, läser kanske lite, gör några drag i wordfeud och borrar in näsan i nacken på den som råkar ligga bredvid mig. (Oftast Idun.)

I natt var jag vaken mellan halv fyra och fem. Jag ägnade en del av den tiden åt att läsa ut Angelfall av Susan Ee. Den var bra. Jag har läst rätt mycket postapokalyptik under det senaste året, och det blir allt svårare att imponera på mig, men den här kändes ovanligt fräsch och intressant. Jag ser fram emot fortsättningen som skall ges ut under nästa år. En annan bra postapokalyptisk (hujeda mig sånt svårt ord att skriva) bok var Poison Princess av Kresley Cole.

Under oktober månad läste jag bland annat tre böcker som jag förknippar med bokmässan för en månad sedan: Anaché (Maria Turtschaninoff), Gräset är mörkare på andra sidan (Kaj Korkea-aho) och Torka aldrig tårar utan handskar (Jonas Gardell). Alla var bra. I Marias bok beundrade jag främst storyns oväntade vändningar, den genomtänkta världen och de trovärdiga karaktärerna, i Kajs bok var det språket och hans förmåga att kombinera övernaturligheter med vardagliga österbottningar som imponerade på mig och Gardells bok sögs jag helt enkelt in i och sträckläste, jag hade glömt att jag gillar hans böcker så där mycket. Trots tragiken. Eller på grund av? Läs böckerna! Alla tre!

Nu sitter jag här vid matbordet, fortfarande iklädd pyjamas, med en tom tekopp bredvid mig och författandet av två texter till nästa DT på agendan. På andra sidan bordet sitter Caj vid sin dator med en nybryggd latte framför sig. Barnen är på dagis och i förskolan, elden sprakar i kakelugnen, huset är städat för en gångs skull, maten för nästa vecka är inhandlad och ikväll skall vi åka till Vasa och hänga med Jonas och Saija. Bra liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar