4 november 2012

Sociala studier i hönshuset

Detta inlägg är tillägnat Melli, som för ett tag sedan önskade att jag skulle skriva något hönsrelaterat.
 
Det är intressant att iaktta hur Prippi (en av våra mäktigaste hönor) beskyddar sina kycklingar till hundra procent, ända tills de kommer upp i en viss ålder. Då skjuter hon dem vänligt men bestämt ifrån sig. Och vid det laget är de alltid redo att klara sig själva.

Alla hennes kycklingar befinner sig högt i rang, bara för att hon själv besitter en sådan självklar makt. Och det här är inte alls genetiskt eller rasmässigt betingat, för varje kull hon har ruvat fram har varit ett hopplock av ägg från andra hönor blandat med hennes egna ägg. Det är så uppenbart hur viktig uppväxtmiljön är, hur viktigt det är med goda förebilder och hur mycket man får gratis om man känner sig trygg med sina föräldrar/sin förälder. Självkänsla och trygghet har inget med gener att göra.

Caj berättade hur han häromkvällen gick in i hönshuset efter att det hade blivit mörkt, bara för att kolla att alla höns var på plats så han kunde stänga dörren. Visst fanns de där, som de brukar. Prippi satt på en av pinnarna med sina fyra senaste kycklingar prydligt uppradade bredvid sig. Så fort ljusstrålen från Cajs pannlampa träffade dem sköt Prippis ena vinge ut i sidled och täckte över kycklingarna. Alla fyra. Sedan satt de där och kikade på Caj genom fjädrarna.


Prippi i somras

9 kommentarer:

  1. Tack! :) Älskar att läsa om era höns, hur fint du skriver om dem, hur väl ni känner dem. Sitter här och fortsätter drömma om den vackra dagen jag får ett hus med gård och får ha egna.Fram till dess suger jag i mig av dina skiverier om dem. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också att den dagen kommer snart. Att ha höns är mycket trevligt!

      Radera
  2. Vad fint! Det är ju så intressant och mysigt och härligt med hönor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamenvisst är det! Du vet ju hur det är eftersom ni har höns själva! Man kan få många teser om mänskligheten bekräftade genom att studera hönsgården (fast vissa stämmer inte alls, haha).

      Radera
  3. Erkänner, har aldrig tänkt på höns som särdeles mycket mer än, äh, höns. Men det där är ju jättespännande med hur hon och kycklingarna funkar, att miljön blir så tydlig. Så, mer höns, Malin. Jag vill lära mig mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade inte jag heller innan vi skaffade höns. Caj är mer insatt än jag, men jag är också mycket intresserad av deras förehavanden. Däremot är jag väldigt ointresserad av att de skiter på terrassen. Kanske vi borde bygga en hage?

      Radera
    2. Märkligt. Att vara ointresserad av hönsskit på terrassen. Du kunde kanske sätta upp en skylt, med bild och kryss över. De verkar ju intelligenta och en bild säger ju "mer än tusen ord"... Beror ju på vad du illustrerar förstås, om det är väldigt tydligt vad som händer efter att man skitit liksom. (Ursäkta. Nu blev till och med jag orolig.)

      Radera
  4. Herregud vilket lysande inlägg!

    SvaraRadera