2 juli 2013

Snälla barn

En grej jag får mer och mer obehag för är när folk frågar om Edda är snäll.

Alla bebisar är snälla. Det tror jag nog de flesta håller med om. Så länge man kan svara att ens barn är snällt har man säkert inget emot att använda just ordet snäll. Men när man har en bebis som har jätteont i magen och är olycklig och gråter hela kvällarna? Vad svarar man då? Nej, vår nya bebis är jättedum och besvärlig. Det är ju inte för att bråka med föräldrarna som bebisen gråter.

Nu tycker säkert många att det är fånigt att haka upp sig på ord. Hittills har jag svarat att Edda är en nöjd bebis när nån frågat om hon är snäll. Det är väl ändå det man vill veta: om bebisen mår bra. Men om jag hade en bebis som mådde dåligt och var ledsen ofta skulle jag känna mig som en förrädare om jag dessutom skulle påstå att hon inte var snäll.

13 kommentarer:

  1. Jag hatar också den där frågan. Jag har reagerat på samma sätt och sagt att bebisen är nöjd om man har frågat om hon/han är snäll. Jag kommer inte ihåg vad jag brukade säga då vårt kolikbarn var litet. Kanske något att han har lite ont i magen men annars går det jättebra...

    SvaraRadera
  2. Vet exakt vad du menar! Jag irriterade mig galen på ordet "snäll" då Stella var spädis..

    SvaraRadera
  3. Precis som jag också tänkt! Snäll används fel hela tiden, särskilt med bebisar. Jag har brukat fråga att på vilket sätt? när man frågat om min bebis är snäll. Skulle det inte användas synonymt med tyst och beskedlig hela tiden så skulle det vara den bästa egenskapen en människa kan ha. Men man börjar ju undra vad ordet egentligen har för betydelse..

    SvaraRadera
  4. Det ger mig också allerginippor. Jag försöker själv undvika helt att använda det exempelvis när jag berömmer A, eftersom jag inte tycker det betyder någonting konkret alls.

    SvaraRadera
  5. Snäll betyder väl vänlig? Alltså något som ett äldre barn (och vuxna) kan vara, men inte en nyfödd. Den bara är ju. Och är alldeles underbar oavsett om den mest äter och sover eller om den är en liten skrikis.

    Annars hatar jag när folk frågar om bebisen var planerad. Som om det skulle gå att planera in ett nytt liv i kalendern på samma sätt som man bokar ett möte. Nej, våra barn har inte varit planerade, bara väldigt, väldigt önskade och efterlängtade.

    m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var lite för snabb att posta, ser jag. Jag menade mera att för barnet betyder snäll inte nödvändigtvis något konkret, därför tänker jag att det kan vara förvirrande för barn att bli berömda för att de är "snälla". Hellre gör jag själv så att jag tar fasta på något som barnet förstår. Jag kanske uttrycker mig flummigt :)

      Radera
  6. Jag håller helt med dig. Jag använder alltid ordet nöjd, det har jag gjort sen mina barn var små, de var nöjda men vänners barn hade kolik, och då är det ännu viktigare att inte blanda in ordet snäll.
    Pia

    SvaraRadera
  7. jaa jag förstår inte helt den frågan. jag vet inte hur ofta jag svarat "ja, hon är jättesnäll men hon skriker ganska mycket" :P för såklart hon är snäll. sen är jag också den mamman som sagt "åh hon sover som en ängel, hon bara vaknar 3-4 ggr för att amma". nu med en ettåring är det samma sak. även när hon har enorma känslor av ilska, frustration eller trötthet och följaktligen skriker så betyder ju det bara att hon är människa. en pytteliten som första gången upplever känslor vi är vana vid.

    SvaraRadera
  8. Ja, usch för den frågan!! En annan fråga jag också brukar reagera på är då någon frågor om barnet är "kvick"... Morr! De flesta småttingar gillar väl att upptäcka sin omgivning brukar jag tänka.

    SvaraRadera
  9. Att man i Österbotten frågar om babyn är "snäll" handlar om ett lokalt, dialektalt sätt att uttrycka förfrågan gällande om babyn är "lättskött" eller inte. Speciellt typiskt är det i Pedersöre-trakten, bl.a. Purmo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Nöjd" är också ett helt fungerande ord i dialektala sammanhang i Pedersöre.

      Radera
  10. Jag håller absolut med, jag brukade säga -"självklart, alla bebisar är snälla"
    och att det skulle vara dialektalt är bull-shit, jag bor i Sverige och det är samma tjat-fråga här med.

    /Cecilia

    SvaraRadera
  11. Jag blev lite chockad då en utländsk kvinna frågade mig, efter att jag berättat att jag har tre söner: Är de stygga? Öööh?! Svarade att de nog är väldigt vilda men rätt snälla endå.. :D

    SvaraRadera