22 september 2013

Årets sista

Efter frukosten i morse begav vi oss ut i trädgården för att förbereda odlingslådorna för nästa sommar, tömma sommarhönshuset och skörda det sista. Många gröna tomater blev det, jag hoppas de ska mogna här inne (det har de gjort förr).

Nu är vi inne eftersom vi höll på att bli uppätna av små, vita knott (vad ÄR det för något som surrar omkring, minns inte att jag har märkt av dem förr). Edda sover på gården, dagens andra tvättomgång virvlar omkring i tvättmaskinen och barnen leker kontor. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. (Det finns alltid så mycket att göra att jag oftast blir handlingsförlamad och börjar läsa istället.)

8 kommentarer:

  1. Vilken bra skörd!

    Och jag vill passa på att tacka för de kanonbra vegetariska tipsen i förra inlägget, ska beta av dem en efter en för alla lät supergoda! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är nog nöjda! Och vad roligt att du gillade recepten, berätta gärna sen vad du tyckte!

      Radera
  2. Syltade gröna tomater är jättegott...

    SvaraRadera
  3. härligt härligt! jag väntar ännu några dar innan jag plockar in resten av mina tomater, hoppas ännu på pyttelite sensommar! (man kan ju alltid hoppas!) sen skall vi göra stekta gröna tomater på dom som inte blir gula/röda

    SvaraRadera
  4. Jag plockade också in mina gröna tomater igår. Får hoppas de mognar bra här inne nu.

    SvaraRadera
  5. Att jag inte tänkt på det, börja läsa då listan på göra-grejer helt enkelt blir för lång :) Nä, på riktigt, nu kastar jag mig i soffan med boken o struntar i tvätthögen som nån gång ska vikas.....plus alla andra grejer. Tack för ärlig vardagsrealism :)

    SvaraRadera
  6. Det är så härligt att ta in den där sista skörden. Och förra året gjorde jag marmelad på de tomater som aldrig blev annat än gröna - det blev väldigt gott :)
    http://queenofkammebornia.se/2012/september/tomatmarmelad.html

    SvaraRadera