23 april 2014

Kill your darlings

Det är inte klokt så mycket jag får gjort när jag jobbar på bibban. I dag återgick jag till att skriva vidare på den tredje boken om Pensionärsmakten. Mest planerade jag, ett eller två kapitel fick jag också till men i morgon kommer jag radera en massa som inte längre passar in i min plan.

En karaktär jag tyvärr kommer att slopa är min kära Elon Musk (klicka på länken och läs om min iver när jag kom i kontakt med honom första gången). Bland annat det här textavsnittet kommer ryka (jag bytte ut namnet Elon Musk mot Egon Must, bara för att ingen skulle känna sig utpekad. Allra minst Elon själv.)
Den nya läraren är både ung, snygg och tuff. Han bär pilotglasögon och är solbränd. Han är ljusår från de andra lärarna som mest av allt ser ut som någons föräldrar.
– Egon kommer att fungera som fyrans klasslärare nu medan Per-Erik är pappaledig, strålar rektorn och det börjar pirra i magen på alla fyror samtidigt.
Egon tar över mikrofonen.
– Hello everybody, ropar han. Jag har jobbat som pilot, detektiv och mästerkock. Men sen insåg jag att det är barnen som är framtiden. Jag älskar verkligen barn. Jag är så glad över att vara här. Det känns som att komma hem!
Patricia och Nilla kvider till. Vilken skön typ! Man vill genast bli ett av de där barnen som han tycker om.
Nu tar Egon fram en påse karameller ur fickan. Han kastar ut hela nävar över skolbarnen. Alla jublar. De är som förhäxade av den nya läraren, till och med rektorn skrattar förtjust och proppar munnen full med snask. Men Irene fnyser till. Hon vägrar låta sig mutas med sötsaker.
– Han är säkert lika jobbig som alla andra, viskar hon till Nilla, som inte lyssnar. 
– Han ger helt säkert en massa läxor och blir sur om man kommer för sent.
Nej, hon är inte ett dugg imponerad. Antagligen eftersom hon, i motsats till resten av eleverna, känner igen en skurk när hon ser en.
Klipp, klipp så åker han iväg. Allt får inte plats, helt enkelt. Kanske han får återkomma i en senare berättelse och i en ny form. Men här på bloggen fick han i alla fall en liten ruta för sig själv. När han nu så fräckt kommer kickas ut i papperskorgen i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar