24 februari 2015

Drömmen om New York

När jag vaknade sov alla barnen fortfarande. Caj hade redan åkt på jobb. Jag hann därför förbryllas över min dröm.

I drömmen hade jag åkt till New York för att sommarjobba. Jag skulle jobba i en liten glasskiosk som stod nånstans i närheten av Hudson River (som såg ut som en bredare och skitigare version av Aura å). Glasskiosken hette "Anna's" och var belägen i en supersmal (ungefär 1.5 m, om jag minns rätt) gul trähusvagn med riktigt avskavd och smutsig fasad. Jag frågade om jag fick tvätta händerna i en diskho som fanns där, men fick ett nekande svar. Och väl inne visade det sig att min uppgift inte hade något med glass att göra, utan bara med cupcakes. På mig föll ansvaret att doppa dem i strössel. Jag fick själv välja vilka kombinationer jag ville skapa. Det kändes som ett drömjobb.

Problemet var bara att jag, varenda gång jag skulle dit (hände 2-3 ggr i drömmen), tappade bort mig. Jag visste på ett ungefär var Anna's låg (i utkanten av ett torg, på en trottoar, bredvid en massa parkerade bussar och långtradare), men kom ändå inte riktigt ihåg exakt hur omgivningarna såg ut, jag gick förbi den gång på gång i misstag medan jag letade. En gång ringde jag min vän Joanna och beklagade mig (hon är en av de som jag pratar mest i telefon med på riktigt också, och följaktligen beklagar mig mest åt även i verkligheten). Jag minns att vi skrattade mycket åt något, antagligen åt att det inte riktigt blev till något med mitt jobbande.

Nån som vill gissa vad drömmen egentligen betyder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar