11 februari 2015

Själv, lathet och spendera

Ofta är jag överdrivet intresserad av hur det heter på riktigt. Samtidigt som jag anser att skribenter ska ha möjlighet att skapa egna ord är jag en stark förespråkare för att man måste kunna reglerna.

Jag är strängare än SAOL.

Jag vet till exempel att "själv" börjar vara vedertaget som ersättare för ordet "ensam". Ändå får jag spunk när jag hör att nån säger "jag är själv". Om vi slutar använda ordet själv som det är avsett att användas förlorar vi en viktig nyans i språket. Det här har jag varit inne på förr. (Och kära nån vilka intressanta kommentarer som följde på det inlägget, märkte jag nu! Läs, om ni inte har gjort det förr!)

Jag vet också att det är okej att säga att man spenderar tid, men jag vill alltid höja ett strängt pekfinger i luften och ropa tillbringa! det heter tillbringa! när jag läser eller hör om folk som slösaktigt berättar hur de har spenderat helger och dagar hit och dit. Om vi börjar använda ord fel glömmer vi fort vad de betydde från början. Det är sorgligt.

Jag har även kontrollerat (jag är naturligtvis inte ett dugg främmande för att undersöka regler och anvisningar då det gäller svenska språket, det finns saol på nätet, som app, det finns Reuters rutor och många andra användbara verktyg att ta till) att ett ord som heter lathet visserligen existerar, men jag tycker att lättja är ett mycket vackrare ord. Kan vi inte använda det? Eller finns det en nyansskillnad där som jag inte uppfattar? Upplys mig!

Till all lycka delar Caj mitt intresse. Vi är ordnördar. Det är jättekul.

Min specialitet är att försöka skriva så felfritt och tydligt som möjligt, att veta exakt vad orden betyder, att syfta korrekt och att använda lämpliga prepositioner. Jag har också en fallenhet för att korrigera folk på radion som pratar slarvigt. ("Jag var där en vecka sedan." Argh!)

Cajs specialområde är att identifiera buggar i svenska språket (han har hittat många, men jag kommer inte på en enda nu). Ett annat är att hitta outtalade regler, till exempel formulera en tes om vad som gäller i fråga om rim.

(Jag har många anledningar att älska min man, det här är bara en av dem.)

4 kommentarer:

  1. Spendera! Blir så galen på det hur rätt det än är. Så jag är din soulsister på den punkten (och många andra)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. High five, soulsister! Bra att vi är fler som kämpar mot denna styggelse! Haha.

      Radera
  2. Jag känner igen mig såå i detta! Ett uttryck som jag har lagt märke till det senaste året är "över tid", i betydelsen "med tiden". T.ex. "Det där kommer att bli bättre över tid". Har du reagerat på detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt inte! Men nu kommer jag antagligen att göra det varje gång jag hör det, haha! Tack för det :)

      Radera