4 april 2016

Den fantastiske Alfredo


Det är alltid lika roligt att sluta hålla tyst om glada nyheter. Nu får vi äntligen offentliggöra Joannas och min nya bok, Den fantastiske Alfredo, som släpps i slutet av sommaren eller början av hösten (datumen är ju alltid lite vaga i det här skedet). Så här står det på Schildts & Söderströms hemsida:

Patrik och Irene och Pensionärsmaktens kärntrupp har rest till Kanarieöarna. Här ska de sola och bada, och naturligtvis besöka Ralf och Reids nöjesfält.
– Det ska bli så skönt med semester! Inte en skurk så långt ögat når, säger Bengta-Louise och suckar lycksaligt.
Men snart spanar Patrik och Irene in ett helt gäng mystiska typer i hotellets lobby. Det är något underligt välbekant över dem … Och vem är egentligen Alfredo, muskelknutten som omger sig med ett hav av fjäskande beundrare?

Min femte bok! Gissa hur fint det känns att jag får fortsätta att skriva. Det är perfekt att bli påmind om att det ändå lyckas för det mesta, nu då jag inte har haft så förskräckligt bra flyt med mitt pågående projekt. Å andra sidan har jag en känsla av att jag är på väg ut ur den svackan också, jag gjorde ett organisationsryck förra veckan och strukturerade om hela boken, så nu vet jag åtminstone vilka kapitel som saknas, vilka som måste skrivas om och vilka jag kan behålla.

Jag ska prova och se om det fungerar. Och gör det inte det får jag testa ett tredje sätt. Det jag har lärt mig är i alla fall att det inte är nån vits att sitta och vänta på att den perfekta versionen ska dyka upp i huvudet så jag bara kan skriva ner den. Den största idéutvecklingen sker medan jag skriver, så om jag inte skriver händer inte så mycket annat heller.

8 kommentarer:

  1. Jag känner igen det där, att idéerna börjar komma när jag sätter mig ner och skriver. Därför kommer det att bli väldigt utmanande att Jon och jag nu ska jobba ihop med ett manus. Jag kan ju inte skriva vad som helst utan att han är med på noterna, hehe.

    Men ett JÄTTESTORT grattis till femte boken! Så häftigt alltså!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK! Tänk att det ändå ska vara så svårt att komma ihåg det där, att man faktiskt måste skriva (också dåliga saker) för att det ska gå framåt.

      Vad spännande med ett gemensamt projekt. Hur gör ni det så där praktiskt? Gemensamt dokument?

      Radera
    2. Vi idéar tillsammans (det är Jon som står för 95 procent av grundidén och handlingen) och jag skriver. Efter varje skrivet kapitel får Jon läsa texten och kommentera om något borde läggas till och att att texten går i rätt riktning. Ska bli riktigt spännande att se hur det här kommer att funka i praktiken. Vi har alltså inte börjat skriva ännu.

      Radera
  2. Grattishurra! Min förstfödda börjar vara mogen för Pensionärsmakten, ser mycket fram emot att läsa allt du hittat på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Vad roligt, jag håller tummarna för att hon ska gilla den!

      Radera
  3. Ser ut att vara en härlig bok. Det gula lyser av läckerhet. Och vilket ludd han har! Päls och muskler som om dom dolde nåt..? Grattis. Alfredo är väldigt välkommen till oss.Vem kan motså hans garnityr?

    SvaraRadera
  4. Va roligt! Mina chix blev väldigt ivriga, boken ska säkerligen införskaffas.
    Åsa

    SvaraRadera
  5. Vilken tjusig pärm! �� Lycka till med nya boken!

    / Malena

    SvaraRadera