23 oktober 2016

Förberedelsearbeten

Vi ställer oss i ordning. Jag inför bokmässan, och vi alla inför Maltaresan, som inleds på måndag morgon om en vecka. Det är konstigt när man ska åka bort en längre tid. Saker som får bero när man är hemma hela tiden ska plötsligt åtgärdas, och en massa grejer ska omplaceras för att allt ska bli så smidigt som möjligt. Information för gäster som ska husera i hemmet medan vi är borta ska sammanställas, hönsen har fått ett tillfälligt adoptivhem hos Sandra i Nykarleby, blommorna har transporterats till mina föräldrar, i morgon ska vi till stora barnens skola för att prata om hemundervisningsuppgifterna, och i går flyttade jag ut ur mitt arbetsrum till ett annat. Det är spännande att resa. Men det är tungt innan man kommer iväg.

Med jämna mellanrum gluttar jag i ett manus som jag har hållit på med ett tag redan och som jag är så sugen på att skriva. sugen! Om jag bara lyckas hitta berättelsen tror jag det blir bra, jag gillar miljön, karaktärerna och de detaljer jag redan har fått tag i. Något slags NaNoWriMo kommer jag nog att kasta mig in i på Malta, tror jag, men med egna regler. Så får man ju göra, tycker jag. Jag kommer inte att klara av att skriva 1666 ord per dag, men 1000, kanske. Skriva varje dag, det har jag minsann inte hunnit med på sista tiden, som mest har bestått av arbetsresor, skolbesök och möten. Och reseförberedelser. Men först: bokmässan. Det ska bli jättekul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar