22 januari 2017

Ohämmat skryt

Jag är trött men glad. Det har varit en bra helg. Jag och barnen har varit i Vasa och här hemma och umgåtts med den mycket damstarka släkten. Caj och Jonas är på resa till London, så Lovis, Idun, Edda och jag sov först en natt hos Saija, Tova och Lone och sedan plockade vi upp Hanna, Maya och Sissela som sov här en natt. Vi vuxna har mest pratat, lagat mat, ätit och läst, barnen har lekt och det har varit lugnt och skönt och aldrig tråkigt.

Just nu håller jag på att läsa Expeditionen av Bea Uusma, ungefär tre år senare än alla andra (eller mer, säkert, jag vet inte ens när den kom ut). Den är superspännande. Rekommenderas åt alla.

Jag har också varit mother of the year en liten stund på eftermiddagen (det händer inte ofta). Nu tänker jag skryta ohämmat. Jag har:

  1. läst Kometen kommer, högt, för barnen jättelänge. 
  2. hjälpt Lovis att förverkliga ett projekt hon kom på, nämligen att sy en kudde som ser ut som ett hjärta med ett ansikte på. Hon planerade, ritade mönster, klippte ut delarna, nålade och sydde den stora sömmen. Jag skötte instruktioner och sydde applikationer som bestod av ögon, glimtar i ögonen, mun bestående av två läppar, samt rosa kinder. Hon var jätteduktig, och det var jag med!
  3. hjälpt Idun med fiolläxan. Det är så SVÅRT då jag inte kan spela själv. Jag kan ju sjunga alla melodier åt henne, så får hon ta ut dem på gehör (det är säkert helt fel metod, men det funkar ju), hon var väldigt knäckt till en början och tyckte det var ursvårt (vilket jag förstår med mina usla instruktioner, mitt gehör har alltid varit bättre än min terminologiska kunskap då det gäller musik), men sedan löste hon det och nu kan hon läxan. Seger!
  4. förhört Lovis på engelskläxan och hjälpt Idun med finskan.
  5. hjälpt Edda med ett projekt hon höll på med, men min insats där var bara att knyta knutar på sydtrådar som hon snurrader runt en bit mönsterpapper och tejpade fast med en massa tejp. Tejpkonsumtionen här i huset är på topp med Edda i huset. Hon tejpar allt.
  6. Fått alla barn att bada eller duscha, läst ännu mera Kometen kommer i vår säng, nattat alla och fått dem i säng i tid.


Nu sover alla ungar och jag tittade just på första avsnittet av Syskonen Baudelaires olycksaliga liv. Miljön och detaljerna är helt i min smak, jag vet förstås inte om jag kommer att tycka om helheten eftersom jag hoppas på ett lyckligt slut och berättaren ständigt påminner åskådarna om hur mörk och eländig berättelsen är, men den verkar lovande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar