6 mars 2017

En gammal lista

Facebook påminde mig om ett gammalt inlägg från 2013 då jag hade lagt upp två bilder på mig och Lovis som liknade varandra. Jag fortsatte med att läsa andra inlägg från samma tid (jag väntade Edda, hade foglossning och tyckte att jag skrev tråkigt, men när jag jämför mig med min slappa och passiva bloggtakt nu var jag ju en raket på den tiden!). I alla fall hittade jag en gammal blogglista som jag tänkte köra på nytt. 
När vaknade du imorse? 
Första gången ungefär klockan 05.54. Jag gick på toa och trodde inte att jag skulle kunna somna om, men jag tror jag gjorde det, för plötsligt ringde väckarklockan och det hade gått nästan två timmar.
Vad var det första du tänkte när du vaknade? 
Att vi måste hänga upp en mörkläggningsgardin i vårt fönster eftersom det börjar vara så ljust på morgnarna.
Har du ringt nån imorse, vem och vad sa ni?
Jag ringde Lovis för en stund sedan (hon är hemma eftersom hon är förkyld) och bad henne säga åt Caj att ringa upp mig eftersom han var ute och inte hörde sin telefon. Sen ringde han och jag ställde en fråga om en resa han ska göra.
Vilket humör är du på?
Trött men ganska glad. Jag hade ett bra manussamtal i fredags och ska alldeles strax ta itu med att börja redigera en av höstens böcker.
Har du ont någonstans?
Inte så värst. Lite i nacken, kanske, för jag har inte yogat en enda gång på hela sportlovet. Å andra sidan har jag inte suttit vid datorn heller, så kanske det inte är så farligt.
Om du fick välja vad som helst att äta just nu, vad är du då sugen på? 
Just nu är jag ganska mätt eftersom jag åt två smörgåsar och drack en smoothie till frukost. Men en kopp te skulle jag inte tacka nej till!
Vad köpte du när du drog ditt kort senast? 
En massa mat på Bejing 8 i Kampen, i Helsingfors, där vi åt middag i lördags. Vi åt sådana otroliga mängder, för alla tretton (vår familj och våra vänner i familjen Waller, som vi träffade där) var jättehungriga. Vi handlade först en omgång mat av alla möjliga sorter och när den maten var slut var alla fortfarande så hungriga att vi köpte nästan lika mycket till. Det var gott.
Vilken var den första hemsidan du gick in på på internet?
Förra gången tolkade jag den här frågan som "vilken var den första hemsidan du gick in på på internet IDAG". Men nu tolkar jag den som "vilken var den första hemsidan du gick in på på internet NÅGONSIN". Och det var Altavista, i gymnasiet. Vi letade upp info om kometen Hale Bopp. Det tog ungefär 45 minuter för sökmotorn att leverera sitt resultat, men ingen var ett dugg stressad. 
Vad ska du göra i kväll?
Bra fråga. Kanske titta på en teveserie med Caj. Eller läsa. Jag ska försöka att inte surfa på nätet, men det kan misslyckas. 
Ett inslag är i alla fall säkert: välbehagsrysningen när jag kryper ner under täcket. Jag älskar att lägga mig på kvällen. Mjuk pyjamas och fluffigt täcke och krispiga lakan, det är skönt! Och vetskapen om att jag just får somna. Sen läser jag alltid en stund medan öronproppseffekten sätter i (jag blir alltid hemskt sömnig när jag trycker in dem), och sen somnar jag. Skööönt.
Vilken är den första låten du sätter på idag? 
Jag vill minnas att Idun satt på Marcus och Martinus Bae direkt när hon kom ner. Så den har jag lyssnat på. Och en remix av samma låt. Jag är inte överförtjust, men det är heller inte hemskt.
Vad tycker du om din blogg? 
Jag tycker om min blogg men har så svårt att komma ihåg att blogga. Jag orkar inte fläka ut och in på mig själv på samma sätt som förr, och det gör att jag inte alltid skriver så mycket, vilket i sin tur leder till att jag tappar bloggrutinen. Synd, för när jag läser det jag bloggade om för några år sedan tycker jag att det är jättekul! Hoppas jag kommer igen.
Vad gjorde du för exakt en vecka sedan, den här tidpunkten?
Var hos mina föräldrar i Nykarleby med barnen. Jag vill minnas att jag låg på soffan och slappade medan mamma gjorde en fastlagsbulledeg med barnen. Pappa var i stallet. Caj var på jobb.
Tror du att du kommer få en komplimang idag, för vad? 
Nä, det tror jag inte. (Eller förresten kanske, om jag lagar mat och det råkar bli gott.)
När fotade du något senast, och vad? 
Mitt skattekort som jag äntligen skickade till Schildst & Södeströms för en stund sedan. Jag har glömt att göra det i flera veckor redan.
Har du gjort av med pengar idag, på vad?
Nix.
Om du sträcker ut ditt ben rakt ut, vad snuddar du vid då? 
En soff/sänggavel med en filt på. Jag sitter i vårt kontor och skriver, men flyttade mig just till soffsängen för att det kändes lockande och bekvämt. Enda nackdelen är att det drar här.
Vad har du på dig idag? 
Underställ i ett par lager, min pappas gamla benvärmare från sjuttiotalet, yllesockor. Jag är verkligen ingen fröjd för ögat, men det är varmt och skönt. Som Lovis brukar säga till mig när jag tycker att hon behöver prydla till sig lite: det är viktigare att man har skönt än att man är snygg (det är antagligen jag som har myntat ordspråket nån gång, och numera får jag äta upp det varje gång jag föreslår att hon ska sätta på sig något som är helt eller matchande, och hon inte har lust).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar