26 april 2017

Nu tömmer vi vinden

Andra fynd som dykt upp under städningen:


  • En lakritsstång som Caj fick av vår kompis Pia år 1999. Den var gammal redan då, och planen har alltid varit att hon ska få tillbaka den vid lämpligt tillfälle. Men eftersom den alltid har varit nerpackad i nån låda då vi har träffat henne (vi umgicks en del på Åland) har det inte blivit av.
  • Alla mina gamla och numera också mögliga tryckfärger, som packades ner inför flytten till Åland 2014. Buhuuuu. Tänk om jag aldrig mera får trycka tyg!
  • En massa barnkläder som verkligen inte är i skick att ens ges vidare till loppis. De är håliga och fläckiga, och jag ba: "åå, den här var ju så fin, den här hade Lovis på sig då hon var två år (och målade med fingerfärg och hade en sax i ena handen)." Vad har jag riktigt tänkt då jag har packat undan dem? Man blir så blind för egna kläders förfall. Eller inte man: JAG.
  • Mina gamla tvillingarna-böcker, Lovis började genast läsa dem. Eftersom jag har bara fyra lär det gå rätt fort.
  • Min gamla bok med ordspråk som jag fick av min fammos systers man en gång på nittiotalet. Under några års tid förärade jag alla familjemedlemmars födelsedagskort med välvalda citat (minns att jag t.ex. en gång tänkte skriva "I de blindas rike är den enögde kung" på ett kort till min mommo, utan att tänka desto mer på andemeningen i citatet).
  • Min sovsäck som jag köpte i Frankrike 1999 då jag sov på min vän Joannas golv i smyg i ett par veckor (hennes aupair-familj ville absolut inte att hon hade gäster, trots att hon inte ens bodde i samma hus som dem). Jag undrar om den alls har blivit använd/tvättad sedan dess.
  • En del söndriga lakan som jag har tänkt att jag ska använda till något kreativt nån gång. (Vad? När? Och varför?)
Hela huset är totalt uppochnervänt nu. Jag råddar och fyndar mest. När det är dags att reda upp grejerna är jag däremot för trött och måste vila mig. Ganska dåligt upplägg. Inget koncept man startar en städfirma med, direkt.

1 kommentar:

  1. Duktigt att komma sig upp till vinden!
    Redan ifjol (eller var det för två år sen) då du skrev om dina plagg du rensade bort och räknade och nån tyckte att 80 var många tänkte jag att jag borde räkna mina. Minns inte exakt vad du skrev men tänkte att jag är tusen gånger värre och har säkert 800 plagg. Eller 1800.

    Du skulle bara veta hur mycket gammal färg jag har. Akryl- och oljefärger från 80-talet. Ska ha dem då jag ska måla tavlor ;)
    Alla gamla lakan ska jag förstås väva mattor av. Virka går också bra ;)
    Ja, tänk på alla "fina" barnkläder. Sunkiga? Skulle inte tro det ;)
    Klart man kanske behöver läsa nån nostalgisk bok nångång eller kolla nån lärobok man använde i lågstadiet ;)
    Tidningar finns också i överflöd.
    Min gröna sovsäck från 1975 finns på villan och inte på vinden. Den har jag dessutom tvättat flera gånger ;)

    Bäst att jag inte fortsätter denna lista.
    Du kan trösta dig med att dina förutsättningar för att starta städfirma är betydligt bättre än mina.
    Lycka till!

    SvaraRadera